Mennyit ér a keresőoptimalizálás?

Vajon megéri-e Önnek arra költenie, hogy előkelőbb helyre kerüljön a Google keresőjében?

Megpróbáljuk kiszámolni, hogy mennyit érhet a Google első oldalán a természetes találati listán egy weboldal linkjének egy adott kulcsszóra való megjelenése.

A Google keresője a világ legnézettebb weboldala, melyre naponta több mint 200 millió keresési kérés érkezik be. A Google 2011-ben 37,9 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el. Viszonyításképp ez az összeg nagyjából megegyezik Szerbia, Libanon vagy Litvánia GDP-jével.

arbevetel jo

1.ábra: A Google éves árbevételeinek összehasonlítása Szerbia, Libanon és Litvánia GDP-jével

Honnan ez a hatalmas bevétel?

A Google árbevételének 96 %-a az első találati oldalon megjelenő keresőhirdetésekből, azaz a szponzorált linkekből áll. A Google első oldala nagyon értékes hirdetési felület, mert a hirdetők pontosan a kulcsszó iránt érdeklődőkhöz juthatnak el. Számos felmérés során bebizonyosodott, hogy a felhasználók több mint 90%-a nem lapoz tovább az első találati oldalról, mert már itt megtalálja az általa keresett információt.A hirdetők pár tízezer forintért, vagy akár milliós összegekért hirdetnek itt.

A Google első oldalán lévő linkek szerzik meg az érdeklődők, vagyis a potenciális vevők 90%-át!

Valamiért megéri a hirdetőknek éves szinten közel 40 milliárd dollárt költeni arra, hogy megjelenjenek a Google első oldalán. De vajon kifizetnék-e ugyanezt az összeget, ha ingyen is meg tudnának itt jelenni? Létezik-e olcsóbb alternatíva?

A szponzorált linkek egyetlen versenytársa

A Google első oldalán kétféle módon lehet megjelenni:

  • Keresőhirdetésekkel, azaz a szponzorált linkekkel,
  • A természetes találati listán, keresőoptimalizált linkekkel.

A szponzorált linkek esetében csak a megjelenés ingyenes, a kattintásokért már fizetni kell. A keresőoptimalizált oldalak linkjeinek viszont nem csak a megjelenése, hanem a megszerzett kattintásai is díjmentesek!

A Google első oldalán komoly verseny zajlik a kattintásokért a keresőhirdetések és a keresőoptimalizált oldalak linkjei között. Ezt a versenyt szemléltetjük a következő ábrán, mely a [fogyókúra] kulcsszóra való keresésnél mutatja a Google első oldalát.

 googe elso oldal   2.ábra: A Google első találati oldala a "fogyókúra" kulcsszóra való rákeresés esetén 

A Google első találati oldalán a keresőhirdetések és a keresőoptimalizált oldalak linkjei hasonló üzenetekkel próbálják megszerezni egyazon érdeklődői kör kattintásait.

Mennyit ér a Google első oldalán egy link?

Azonos kulcsszó esetén a két megjelenési forma azonos célcsoportot ér el, és minden más feltétel is azonos. Ezért a keresőhirdetések és a keresőoptimalizált linkek értékét közelítőleg azonosnak vehetjük. (Persze nem mindenki szeret a Google találati oldalán hirdetésekre kattintani, de ők nem torzítják nagyon a képet, mert ha nincs kattintás, a hirdetők sem fizetnek semmit. Ha mégis figyelembe vennénk ezt a hatást, az a természetes találati lista magasabb értékét jelentené a hirdetésekkel szemben.) Mivel a keresőhirdetésekért folyamatos aukciós licit verseny zajlik, a hirdetések költsége közel állhat a valódi értékükhöz. A természetes találati lista értékét ezért a keresőhirdetések költségével közelíthetjük.

Azért, hogy a szponzorált linkek költségéből következtetni tudjunk a keresőoptimalizált linkek értékére, közel azonos megjelenési tulajdonságokkal rendelkező szponzorált és a keresőoptimalizált linkeket kell összehasonlítanunk. Ennek érdekében az alábbiakat kötjük ki:

  • Közel 100%-os megjelenési részesedés: A keresőhirdetések „rotációs” rendszerben jelennek meg. Ahhoz, hogy a viszonylag állandó keresőoptimalizált linkekkel összehasonlíthatóak legyenek, olyan hirdetéseket vizsgálunk, melynek megjelenési részesedése közel 100%, vagyis szinte minden keresésnél megjelennek. A valóságban a keresőhirdetési kampányoknál a 100%-os megjelenési részesedés csak ritkán érhető el.
  • Pontos egyezési beállítás: A keresőhirdetések esetében különböző kulcsszó egyezési beállítások alkalmazhatók, melyek megszabják, mennyire kell egyeznie a kulcsszónak a felhasználó keresési kifejezésével ahhoz, hogy megjelenjen a hirdetés. Pontos egyezési beállítás esetén a hirdetés csak olyan kereséseknél jelenik meg, amelyek a megadott kulcsszón kívül más szavakat nem tartalmaznak. Pl. a [fogyókúra] kulcsszó esetén pontos egyezési beállítás mellett a hirdetések csak a[fogyókúra] kifejezésre való rákeresésnél jelennek meg, a hatásos fogyókúravagy a fogyókúra cukorbetegeknek kifejezésekre nem. A pontos egyezési beállítást [szögletes zárójellel] jelöljük.

Azon túl, hogy közel 100%-os megjelenési részesedést és pontos kulcsszó egyezési beállítást feltételezünk, a szponzorált linkek költségének megbecsléséhez szükségünk van az alábbi paraméterekre is:

  • Havi keresettség: A Google kulcsszó választó eszközének, a Google Kulcsszóválasztó Eszköz segítségével egy-egy kulcsszóra vonatkozóan megtudhatjuk, kb. hány keresés történik havonta az adott kulcsszóra.
  • Kattintási ár: Szintén a Google kulcsszóválasztó eszközéből nyerhető az az információ, hogy egy kulcsszónak mennyi a becsült kattintásonkénti ára. Fontos tudni, hogy ez csak egy becsült átlagérték és a tényleges kattintási árat sok egyéb feltétel is befolyásolja.
  • Átkattintási arány: Több mint ezer kampány futtatása alapján az a tapasztalatunk, hogy egy sikeres keresőhirdetés esetében az átkattintási arány 3% és 5% közé esik, vagyis 100 db hirdetés megjelenésből kb. 3-5 db kattintás várható.

Mint minden modell, ez sem fedi le tökéletesen a valóságot. Bár megpróbáljuk közös nevezőre hozni a keresőhirdetésekkel és keresőoptimalizálással megszerezhető linkeket, tisztában kell lennünk a különbségekkel:

seo ppc osszehasonlitas

 3.ábra: A keresőoptimalizálás és a keresőhirdetés összehasonlítása

Mindezzel együtt nagyságrendi becslésre alkalmasnak tartjuk ezt a közelítő számítást.

A példa kedvéért vizsgáljuk meg a [fogyókúra] kulcsszó esetében a keresőhirdetés költségét! Mivel nem pontos adatokkal dolgozunk, minden vizsgált paraméter esetében egy tartományt közelítünk minimum, közép, és maximum értékekkel.

A becsléshez használt képlet a következő:

Keresőhirdetés havi költsége = havi keresettség * megjelenési részesedés * átkattintási arány * kattintási ár

Tapasztalataink alapján a sikeres keresőoptimalizálással elért első oldali helyezés a Google természetes találati listáján legalább 6 hónapig fenntartható. Ezért az összehasonlíthatóság érdekében a keresőhirdetések költségét 6 hónapra összegezzük.

tablazat 4. ábra: A [fogyókúra] kulcsszó keresőhirdetési költsége, pontos egyezési beállítás és közel állandó megjelenés esetén

Erre a kulcsszóra tehát 6 hónap alatt a folyamatosan megjelenő szponzorált linkek költsége kb. 1.9 MFt és 6,5 MFt közé tehető. Más kulcsszavak esetén persze eltérő számokat kapunk, de az összegek általában igen magasak.

Több év tapasztalata alapján tudjuk, hogy ezeket az összegeket a hirdetők tényleg el is költik! Így talán már érthetőbbek a Google éves árbevétel adatai...

Visszatérve az eredeti kérdésre: milyen értéket kap tehát az, aki egy kulcsszóra sikeresen keresőoptimalizálja weboldalát, és a Google első oldalán elért pozícióját legalább fél évig meg is tartja? A természetes találati lista értékét közel azonosnak véve a keresőhirdetések értékével, kulcsszótól függően ez akár több millió forintot is érhet.

Mennyibe kerül ténylegesen a keresőoptimalizálás?

Az alábbi három konkrét példán keresztül számoljuk ki a keresőoptimalizálás konkrét költségeit (ÁFA nélküli árak):

  • Első hónap: keresőoptimalizálás linképítéssel, a weboldal tartalmának és szerkezetének rendbetétele.
    Egy hónapos SeoStart keresőoptimalizálási szolgáltatásunk egyszeri díja 69 900 Ft,mely maximum 3 kulcsszóra vonatkozik, és összesen 200 db. kulcsszavas mélylink ajánlást tartalmaz. Elektronikus oktatókönyvvel és 30 napos szakértői tanácsadással segítünk rendbetenni a weboldal tartalmát és szerkezetét. Jó esetben ennyi is elegendő a sikerhez, vagyis a jó pozíció eléréséhez a Google első találati oldalán.
  • Sikerdíjas keresőoptimalizálás a második hónaptól: eredmény egy kulcsszóra.
    Ha nem elégedett az első hónap eredményével, sikerdíjas SeoPlusz keresőoptimalizálás szolgáltatásunkat ajánljuk. Ez fél évig tart és 10 kulcsszóra vonatkozik. A fix díj kulcsszavanként 1 490 Ft/hó, a sikerdíj összege 30 000 Ft kulcsszavanként. Ha a tíz kulcsszóból akár csak egyetlenre sikert érünk el, az alábbi költséggel számolhatunk:
    (1 490 Ft fix díj * 10 kulcsszó * 6 hónap) + 30 000 Ft sikerdíj * 1 = 119 400 Ft
    Tehát Önnek így 119 400 Ft-ba kerül, hogy jelen legyen egy kulcsszóra a Google természetes találati listáján.
  • Sikerdíjas keresőoptimalizálás a második hónaptól: eredmény öt kulcsszóra
    Ha a SeoPlusz sikerdíjas keresőoptimalizálási szolgáltatásunkban tízből öt kulcsszóra sikert érünk el, a költség így alakul:
    (1 490 Ft fix díj * 10 kulcsszó * 6 hónap) + 30 000 Ft sikerdíj * 5 = 239 400
    Tehát Önnek így 239 400 Ft-ba kerül, hogy jelen legyen öt kulcsszóra a Google természetes találati listáján.

 

Mivel előre nem tudhatjuk, mennyi idő alatt és hány kulcsszóra leszünk sikeresek, kiszámoltuk a kulcsszavankénti költséget a SeoStart és SeoPlusz szolgáltatások esetén a különböző esetekben:

szolgaltatasok jobb

 5. ábra: Sikeres keresőoptimalizálás költség példák

A példánkban tehát a keresőoptimalizálás költsége 47 880 Ft és 119 400 Ft között van kulcsszavanként.

Összegzés

  • Az összehasonlíthatóság érdekében hasonló megjelenési tulajdonságokkal ruháztuk fel a keresőhirdetést és a keresőoptimalizálást.
  • Közel azonos eredményt feltételezve, a keresőhirdetésekért fizetendő költségek töredékéből is megvalósítható egy sikeres keresőoptimalizálási projekt.
  • A példánkban szereplő egyetlen kulcsszóra a keresőoptimalizálás értéke kb. 3.7 millió forintra becsülhető.
  • A példák alapján a keresőoptimalizálás kulcsszavanként 47 880 Ft és 119 400 Ft közötti összegből megoldható.

Ezek alapján logikus lenne, hogy mindenki a természetes találati listán való megjelenést választaná a szponzorált linkek helyett. A döntés azonban nem ilyen egyszerű. Ugyanis a keresőoptimalizálásban nem mindenki lehet sikeres. A Google első oldalának természetes találati listáján csak 10 db keresőoptimalizált link lehet, míg a keresőhirdetéseknél a rotációs rendszernek köszönhetően nincs maximálva a linkek száma.

A cikkben szereplő számítások becsült adatokra épülnek. Számos tényezőt nem vettünk figyelembe, úgy mint az egyes kulcsszavak eltérő nehézségét, a fogadóoldalak és link szövegek relevanciáját, a konverziós arányt, a változó liciteket, a webolalak eltérő korát, technikai jellemzőit, a Google algoritmus módosításait, stb.

Nem adható garancia arra, hogy egy weboldal egy kiválasztott kulcsszóra sikeresen keresőoptimalizálható: ha ilyen ígéretet hall, gyanakodjon!

Fogyókúra 3 774 540 forintért?

Példánkban a [fogyókúra] kulcsszó értékét középértéken 3 774 540 forintra becsültük. Az érdekesség kedvéért nézzük meg, hogy ennyi pénzért hány megjelenést és hány kattintást kaphat a hirdető:

  • 55 Ft-os kattintási árral számolva 68 628 db célzott kattintást és
  • 4%-os átkattintási arányt feltételezve 1 715 700 db célzott megjelenést

Fontos tudni, hogy a megjelenéseket és a kattintásokat a hirdetők/keresőoptimalizálók a saját célcsoportjukból szerzik, akiket épp akkor találnak meg, amikor ők az adott témában keresnek.

Hasonlítsuk ezt össze a nagy nézettségű televíziós reklámblokkokkal!

A tévében hirdetők vajon mennyire tudják célzottan a saját célcsoportukra költeni a pénzt? Vajon a tévéhirdetések nézői biztosan befogadó pillanatban vannak? Egyáltalán odafigyelnek a képernyőre? Ha innen nézzük a dolgot, egész jó ár-érték arányt nyújt a Google találati oldala.

Számoljon utána!

Írja be a Google kulcsszó ajánló eszközébe saját legfontosabb kulcsszavát, megkapja a havi keresési darabszámot. Ezt szorozza meg 6-tal (a fél éves megjelenés miatt), majd számolja ki ennek 95%-át a becsült megjelenési részesedés miatt. Vegye az így kapott összeg 5%-át (az átkattintási arány miatt) és szorozza meg a kulcsszó ajánló eszközben szereplő becsült kattintási árral!

Sok ez, vagy kevés?

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT: munkanapokon 9:00-16:00 között telefonon: (1) 788-4380 faxon: (1) 799-8629 email: info kukac maxad pont hu